KEMAHIRAN BERFIKIR
Pemikiran adalah proses menggunakan minda untuk
mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu, meneroka pelbagai idea, membuat
keputusan wajar dan membuat refleksi dan metakognisi terhadap proses yang
dialami.
Kemahiran berfikir secara kritis adalah keupayaan minda untuk menilai kemunasabahan dan kewajaran sesuatu hujah dan membuat pertimbangan wajar dengan alasan dan bukti.
Kemahiran berfikir secara kreatif adalah kecekapan menggunakan minda
untuk menjana menghasilkan / mencipta idea baru dan mencari makna dan
penyelesaian masalah secara inovatif.
Jenis-jenis kemahiran berfikir :
ª
Kritis,
ª
Kreatif,
ª
Membuat keputusan (pilih yang terbaik)
dan
ª
Menyelesaikan masalah menangani
sesuatu situasi bermasalah/ berusaha untuk mencapai matlamat atau keadaan yang
diingini).
Jenis-jenis alat berfikir :
§
Lembaran
pengurusan grafik,
§
soalan
dan penyoalan, peta minda,
§
Cognitive
Research Trust (CoRT I: PMI-Plus, Minus, Interesting; CAF- Consider All
Factors; C&S- Consequence and Sequel (what follows; as a result) -kesan
mengikut jangka masa; AGO-Aims, Goals & Objectives; FIP- First Important
Priorities; APC – Alternatives, Possibilities and Choices; OPV –Other People’s
Views).
Contoh-contoh kemahiran berfikir secara kritis :
©
Membanding
dan membeza,
©
Meneliti bahagian kecil dan
keseluruhan,
©
Membuat sekuen,
©
Menerangkan sebab,
©
Membuat ramalan,
©
Mengusul periksa andaian,
©
Membuat inferens,
©
Mengesahkan sumber maklumat.
Contoh-contoh kemahiran berfikir secara kreatif :
¨
Mencipta
analogi,
¨
Menjana dan menghasilkan idea baru,
¨
Mencipta metafora.
KEMAHIRAN PEMUDAHCARAAN (FASILITATOR)
Fasilitator merupakan guru atau kumpulan guru yang membantu pelajar
mencapai hasil dan matlamat pembelajaran melalui aktiviti individu atau
kumpulan
Peranan fasilitator dalam P&P :
Fasilitator
berperanan untuk membantu pelajar menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
Semasa berinteraksi, seseorang fasilitator haruslah memberikan ruang dan
peluang yang lebih kepada pelajar untuk memperkembangkan potensi dirinya.
Teknik-teknik fasilitator yang digunakan semasa pembelajaran yang membantu pelajar mencapai matlamat pelajaran :
Penyoalan (Questioning)
Percontohan (Modelling) (especially psychomotor performance)
Penstrukturan
kognitif (Cognitive structuring): memberi penerangan atau struktur
sebagai panduan untuk aktiviti.
Memberi
maklum balas (Feedback)
Pengarahan (Instructing: example- Think about
the main theme of this story)
Memberi perhatian (Attending: mendengar dan non-verbal communication/body language must show what we wish to show).
Renungan (Reflecting: to improve your teaching
or determine the sections that require discussion with peers).
Memberi
focus (Focusing: decide on focus for discussion with peers)
Penentuan
tema (Thematising: to determine relationship between statements
or aspects discussed)
Mencabar (Challenging: to ensure that the ideas of the teacher are
coherent)
Pendedahan (Disclosing: technique for aiding clarification)
Penentuan matlamat (Goal-setting: helps to decide on the course of action)
Menjejak (Trialling: purpose is to ensure course of action towards a goal be well organized and meaningful in its own right)
No comments:
Post a Comment